‍‍
صفحه نخست » کد خبر: ۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۳
تعداد بازدید: ۱۴۳۵
بازدید از صفحه اول |
نسخه چاپی
|
ارسال به دوستان
|

ساعت ده صبح است و روز پنج شنبه، 25 مهر.  به بانک ملی کوهدشت، شعبه ی پارک شهر مراجعه می کنم.

ساعت ده صبح است و روز پنج شنبه، 25 مهر.  به بانک ملی کوهدشت، شعبه ی پارک شهر مراجعه می کنم. شهروندان در صف ایستاده اند. یکی از آن ها کارت خود را در دستگاه خودپرداز وارد می کند. با نارضایتی می گوید: بانک، پول ندارد! مراجعه کنندگان همدیگر را نگاه می کنند. مگر می شود، بانکی پول نداشته باشد؟ پس تکلیف مراجعه کنندگان چه خواهد شد؟ مراجعه کنندگان صف خودپرداز را ترک می کنند. حالا نوبت من است. کارت را وارد می کنم. تراکنش دریافت وجه انجام نمی پذیرد.

«مشتری گرامی! با پوزش، به علت نقص فنی دستگاه در این لحظه، پرداخت وجه امکان پذیر نمی باشد.»

به داخل بانک می روم. از یکی از کارمندان بانک جریان را جویا می شوم. می گوید: این دو، سه روز آن قدر با مشت به دستگاه خودپرداز کوبیده اند که خراب شده است! می گویم: چه زمانی برای تعمیر دستگاه خودپرداز باید صرف شود؟ می گوید: شاید تا 3 یا 4 عصر. کارمند بانک، باجه را ترک می کند. به اتاق معاون بانک می روم. می گویم: دستگاه خودپردازتان ایراد دارد و پرداخت وجه آن، مشکل دارد. معاون می گوید: باید پول در دستگاه بگذارند. یکی از مشتریان بانک که مرد مسنی است، به من نگاه می کند. می گوید: چینش پول در دستگاه خودپرداز زمان زیادی می برد! دوباره به طرف همان کارمند بانک می روم. می گویم: پس تکلیف مراجعه کنندگان به دستگاه خودپرداز چه خواهد شد؟ می گوید: من پاسخ شما را داده ام. دوباره پرسسشم را تکرار می کنم. او سکوت می کند. می گویم: علت عدم دریافت وجه دستگاه خودپرداز به نظر شما چیست؟ می گوید: نقص فنی.

امروز جمعه است، ساعت 16:53. برای دریافت وجه به بانک ملی، شعبه ی امام مراجعه می کنم. مراجعه کنندگان تقریباً زیادی در صف ایستاده اند. مرد جوانی از صف خارج می شود. می گوید:«بانک، پول ندارد!» باز هم بی پولی بانک تکرار می شود.

نوبت من است. کارت خود را در دستگاه خودپرداز وارد می کنم. و باز تراژدی «مشتری گرامی! با پوزش، به علت نقص فنی دستگاه در این لحظه، پرداخت وجه امکان پذیر نمی باشد!» تکرار می شود. 

در جوامع دموکراتیک این شهروندان هستند که اصل و اساس یک حکومت را تشکیل می دهند. هر چه حقوق شهروندان در جامعه ای بیشتر رعایت شود، آن جامعه یک قدم به دموکراسی نزدیک تر شده است.

شهرستان کوهدشت، با تمام ظرفیت های فرهنگی، هنری، ورزشی به عنوان یک شهرستان به دور از امکانات رفاهی، تفریحی، توریستی هر از گاهی با اختلال در پاسخگویی به نیازهای شهروندان و یا کسانی که به آنجا مسافرت می کنند، مواجه می شود. 

اختلال و قطعی دستگاه های خودپرداز هر از گاهی در کوهدشت تکرار می شود. شهروندان یا سکوت می کنند یا رفع نقص را حق خود نمی دانند؟

گوش شهروندان از شعارهای دولت الکترونیک در دولت نهم و دهم پر شده است. دولت الکترونیک در تعامل مستقیم با شهروندان قرار دارد و رضایت مندی شهروندان را هم در پی خواهد داشت. اما آیا این رضایت شهروندان با نقص دستگاه های خودپرداز حاصل خواهد شد؟

دولت الکترونیک باید کمک رسان و بازویی برای خدمت رسانی به مردم باشد و نه اینکه عرصه ی خدمات را بر آنان تنگ کند.

البته فراهم کردن یک دولت الکترونیک، خود فضایی دموکراتیک و استفاده ی دموکراتیک از  سیستم های دیجیتالی را می طلبد.

باید دید که دولت یازدهم در فراهم نمودن عرصه برای یک دولت الکترونیک، چگونه عمل خواهد کرد؟

نویسنده : فاطمه نیازی

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: