‍‍
صفحه نخست » اخبار استان کد خبر: ۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۲
تعداد بازدید: ۸۳۴۲
بازدید از صفحه اول |
نسخه چاپی
|
ارسال به دوستان
|

هنگامی که از درهای موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت وارد آن می شوی؛ معيارهاي مردم کوهدشت در آن زمان برای زندگی، لباسي كه اين مردم مي پوشيدند، ابزار و آلات زندگاني روزمره، آیين ها و در یک کلام تاریخ در برابر تو می ایستد.

در پشت پرچین هایی که حصارکشی شده، تالارهای موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت قرار گرفته که اسناد، تصاویر و ماکت ها در آن صحنه هایی از زندگی در طی تاریخ این شهر را نشان می دهند.

ماکت های این موزه به دستان هنرمند استاد محمدحسین آزادبخت، مجسمه ساز و ماکت ساز و مؤسس و مدیر عامل شرکت کتیبه سازان ساخته شده است.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

شرکت کتیبه سازان طراحی و ساخت ماکت های گوناگونی را از جمله ماکت مطالعات حوزه آبریز ریمله/ جهاد سازندگی و سازمان جهانی F.A.O؛ ماکت پل دوم پل دختر(پل جدید) و ماکت بزرگ چین خوردگی های کشور ایران/ مدارس خارج از کشور دبی را در کارنامه ی خود دارد.

تعداد بازدیدکنندگان موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت، روز به روز افزایش می یابد و برخی معتقدند این استقبال به دلیل آن است که این موزه، مکانی است که نوستالژی زندگی آرام گذشته این شهر را دربردارد؛ یعنی پیش از توسعه نیافتگی شهری در زمان حاضر!

به گزارش سرویس اجتماعی سفیر افلاک، هنگامی که از درهای موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت وارد آن می شوی؛ معيارهاي مردم کوهدشت در آن زمان برای زندگی، لباسي كه اين مردم مي پوشيدند، ابزار و آلات زندگاني روزمره، آیين ها و در یک کلام تاریخ در برابر تو می ایستد.

مردم هر جامعه ای برای ماندگاری نشانه های زندگی، نوستالوژی و آثار منقول تاریخی بوم و بر خویش نمونه هایی از تاریخ و وسایل زندگانی روزگار دیرین خود را در موزه ی مردم شناسی فراهم می آورند و از این راه به درکی از گذشته ی خود می رسند؛ گذشته ای که  یک احساس درونی تلخ و شیرین به اشیا، اشخاص و موقعیت‌های گذشته و دلتنگی شدید برای زادگاه را در بردارد.

دیدار این اثرها و یادگارها و مقایسه ی آن ها با پایه ی تمدن کنونی، انسان جامعه ی جدید را در آستان قدرت فکر و اراده ی انسانی، حیران و نگران و خاضع و خاشع می سازد.

انسانی که در تمدن جدید در برابر نمادهای مدرنیته و پیچیدگی های مدرنیزاسیون و فردگرایی، خلاقیت و مفاهیم زیبایی شناختی كانتی قرار گرفته با دیدن تدابیر معمارانه در زمان گذشته و تفاوت های زیستی و سنتی به  نیروی فکر و عزم راسخ آن دوران پی می برد؛ دورانی که به دور از هر صنعتی این یگانگی ها و هم رنگی های زندگانی را در یکجا جمع آورده است.

ژان‌پواریه گفته است «نخستین تعبیر و تفسیر از مردم‌شناسی را باید در واقع مدیون جهانگردان، فلاسفه و طبیعیون دانست» (پواریه، ۱۳۷۰:۷). واژه «مردم‌شناسی» را نخستین بار در سال ۱۷۹۵ بلومن باخ که دانشمند علوم طبیعی بود در کتاب تنوعات انسان در طبیعت به‌کار برد و بعد از او، کانت (۱۸۰۴-۱۷۲۴) تقریباً مقارن با همان زمان در کتاب مردم‌شناسی از نظرگاه حکمت عملی در سال ۱۷۹۸ این اصطلاح را به کار برد(پواریه، ۱۳۷۰:۱۶).

مردم شناسی ایران، چندان از عمرش نمی گذرد؛ تا جایی که در نظر است گویا «دوهوسه» معلم دروس نظامی مدرسه ی دارالفنون تهران و دکتر پولاک استاد پزشکی همان آموزشگاه نخستین دانشمند خارجی هستند که از روی میزان های مقرر علم مردم شناسی، ضمن مأموریت چند ساله ی خود در ایران به پژوهش و کاوش در مسایل مر بوط به جمعیت و سکنه ی این کشور پرداخته و نخستین در سال 1863 و آن دیگر در سال 1865-1866 نتیجه ی تحقیق های خود را به صورت کتاب مستقلی نشر داده اند.

موزه ی مردم شناسی شهرستان کوهدشت که از آغاز تأسیس آن هنوز زمانی چندان نمی گذرد؛ سرمایه ی فراوانی از فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم و تاریخ سرزمین لرستان را با چیدمانی متناسب با معماری داخلی ساختمان، در 3 تالار کوچک در معرض نمایش عموم قرار داده است.

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهدشت، تالار اول و ورودی را برشی از یک سیاه چادر می داند و می گوید: آداب مهمان نوازی با دو پیکره از یک زن و یک مرد عشایر با پوشیدن لباس های محلی به نمایش گذاشته است.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

اسماعیل امرایی قسمت دیگر تالار را شامل لباس های محلی، اواع دوربین های شکاری، قالب های درست کردن ساچمه و چارپاره برای اسلحه های ساچمه زنی، دو نوع کارد یا چاقو و زیورآلات زنانه می داند و ادامه می دهد: عکس های دیواری تالار اول شامل چهره ای از یک خانواده ی عشایری در طرهان و چهره ی دو زن با لباس ها و زیورآلات قدیمی، دو عکس از بلوران و اعتقادات الحاق ها و عکس از انار زیرتنگ سیاب می باشد.

وی با بیان اینکه تالار دوم یک ماکت کوچ عشایر با طول 12 متر، عرض 2 متر و ارتفاع 5/1 متر می باشد؛ گفت: در این ماکت کوه های شمالی کوهدشت از سرخ دم لری تا سرخ دم لکی و بر اساس کوچ عشایر از سال 1300 تا 1330 و در 4 فصل نشان داده شده است.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

مسؤول نمایندگی میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان کوهدشت، تالار سوم را یک برش از یک خانه ای روستایی کوچ رو در فصل بهار به همراه اقلام و وسایل کشاورزی به جا مانده از آن ها می داند و ادامه می دهد: ویترین بعدی این تالار زین اسب امیربهادر(یوسف خان سرتیپ نیا) از رجال کوهدشت است که به علت خوشنامی و نفوذی که در میان عشایر داشت؛ مورد غضب رضاشاه قرار می گیرد و بعد دستگیری در همدان، اعدام می شود.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

 در تالار اول و ورودی آن برشی از یک خانه ی روستایی در یک روز برفی که به زمستان گاه یا «زمگه» معروف بوده به نمایش گذاشته شده است.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

قسمتی از تالار دوم، تصاویری از چهره های مردم شناسی، طبیعت، آداب مردم کوهدشت و تصاویری از رجال طرهان و اسناد باقی مانده از قباله های قدیمی را به نمایش می گذارد.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

در قسمتی دیگر از تالار سوم خانه ای به نمایش گذاشته شده که ناقل بیماری بوده است. این خانه ها به تشخیص دولت آن زمان مهر و موم شده و جهت جلوگیری از امراض با آفت کش هایی مانند DDt ضدعفونی می شود.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

چرچیل می گوید: «ما عوامل پیشگیری فراوانی علیه بیماری های گرمسیری و حمله تمامی انواع حشرات از شپش گرفته تا پشه ها و عقب راندن آن ها کشف کرده ایم. DDT پودر فوق العاده ای است که کاملا بررسی و آزمایش شده و نشان داده شده است که نتایج اعجاب انگیزی دارد و بعد از این در حجم های عمده توسط نیروهای بریتانیایی در برمه و نیروهای آمریکایی و استرالیایی در اقیانوسیه و هند در تمامی مناطق استفاده خواهد شد.»

قسمتی از تالار سوم هم به برشی از داخل یک سیاه چادر، قسمت (لاژنان) محل سکونت خانوار و خانم ها به همراه یک چیت در گوشه که کُلین یا آشپزخانه نامیده شده؛ اختصاص داده شده است.

تالار سوم ریشه های عمیقی از نقاشی های 12 هزار ساله ی غار دوشه و هومیان و یک تصویری از گیلگَمش را زنده می کند؛ ریشه های عمیقی که هم وسایل مورد استفاده ی آن دوران را و هم سور و سوگ را نشان می دهد.

تاریخ یک سرزمین و قوم با مرور موزه به پایان می رسد و باز در نهایت این زن و مرد عشایری هستند که با آداب و رسوم شان و اجاقی که گرم است؛ ریشه هایت را بدرقه می کنند.

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

موزه مردم شناسی/ کوهدشت/ سفیر افلاک

گزارش و عکس: فاطمه نیازی

مطالب مرتبط:
برای دریافت جدیدترین بسته اخبار روز اینجا کلیک کنید   
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: 0
انتشار یافته: 1
ابراهیم خرم آبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
0
0
سلام وامیدوام موفق باشید محمدحسین آزادبخت به دلایلی که اگرخودصلاح بداندخواهدگفت به قشم کوچانده شدودرآنجاشاهکارهای بی نظیری خلق کرده که خواهشمندم به نمایش بگذارید. درودفراوان

نام:
ایمیل:
* نظر شمـا: